Je wilt je gasten het zo gemakkelijk mogelijk maken in jouw restaurant. Gasten moeten van alles op de hoogte zijn en al helemaal de allergenen in de gerechten. Daarom is het handig om dit te vermelden op je menukaart. Er wordt in de horeca ook vaak gebruik gemaakt van menu engineering. Wij vertellen hier meer over.
Allergenenlijst
Tegenwoordig zijn steeds meer mensen bezig met gezond eten en willen zij soms dingen niet meer eten in hun dieet. Er zijn natuurlijk ook gasten die allergisch zijn voor bepaalde dingen. Dit wil je de gasten dan ook op tijd laten weten. Het is handig om een allergenenlijst te gebruiken.
Deze informatie mag op verschillende manieren aan de gasten worden gegeven. Je begint natuurlijk om te kijken welke producten jullie gebruiken in de gerechten en hiervan de producten zoals lactose, granen etc. op te schrijven waar dat in zit.
Een manier om dit over te brengen aan je gasten is op de menukaart. Je kan hier bijvoorbeeld met symbooltjes werken en dat dan bij de gerechten zetten waar het in zit. Dit is duidelijk voor gasten en zo zullen er minder snel vragen worden gesteld hierover aan de kelners. Het kan natuurlijk ook mondeling overgebracht worden, zorg wel dat je altijd ergens een allergenenlijst hebt liggen.
Wat is menu engineering
Met menu engineering analyseer je jouw eigen menukaart met als doel je brutomarge verhogen. Je gaat eigenlijk elk gerecht analyseren en kijkt welke het meest opbrengen. Je gaat daarna je gerechten onderverdelen in categorieën.
Wanneer je jouw gerechten gaat analyseren heb je 3 gegevens nodig. Namelijk de inkoopprijs, de verkoopprijs en de hoeveelheid dat je hebt verkocht in een bepaalde periode. Je kan dit allemaal per gerecht zetten in een Excel bestand die is gemaakt door Koninklijke Horeca Nederland. Als je deze 3 gegevens invoert per gerecht zie je gelijk de uitkomsten zoals brutowinst en omzet.
De gerechten worden onderverdeeld in 4 categorieën, je ziet in deze categorieën of het gerecht hoge of lage omzet heeft en een hoge of lage brutowinst. Zoals je ziet kom je met menu engineering aardig veel te weten over je gerechten. Wanneer je dit allemaal hebt gedaan kun je volgens het stappenplan van menu engineering bekijken wat de volgende stappen zijn.
Menu engineering is dus erg handig om je brutomarge te verhogen door te analyseren en stappen te volgen. Wanneer je dus meer gerechten wilt verkopen moet je het jouw gasten ook zo gemakkelijk mogelijk maken. Door Middel van een allergenenlijst zodat de gasten weten wat er in de gerechten zitten.